was successfully added to your cart.

Hoe kan je aantrekkelijk zijn voor je doelgroep als je niet weet wie je doelgroep is? Eén van de belangrijkste onderdelen van je online marketing strategie is het ontwikkelen van buyer persona’s.

Dit artikel gaat over het nut en de noodzaak van buyer persona’s om succesvolle marketing te bedrijven.

Herken je dit?

Hoeveel meetings heb je intern gehad waarin ideeën over bloggen, social media, video content besproken werden? Hebben jullie ook alles ‘een beetje’ geprobeerd? Is ook bij jullie het resultaat onduidelijk en weet je eigenlijk nog steeds niet wat werkt?

Helaas komt dit nog te vaak voor. Online marketing biedt enorme kansen, maar het kan soms lijken alsof het ongelofelijk ingewikkeld en veel werk is. Daarnaast blijkt het voor veel bedrijven moeilijk te zijn om hun doelen duidelijk te stellen, te meten en analyseren. Bovendien hebben je online marketing activiteiten tijd, consistentie en een eigen stijl nodig om te renderen.

Had je maar meteen je buyer persona’s ontwikkeld. Dan wist je wie je doelgroep was, wat ze doen en hoe en waar ze aan hun informatie komen. Nogal interessante informatie dus.

Je zou ook weten hoe je de verschillende online marketing methodes zou moeten inzetten, zoals Adwords en je landingspagina’s.

7 Redenen waarom buyer persona’s zo belangrijk zijn

1. Baken in de mist

Op basis van je buyer persona’s stem je al je activiteiten af. Je werkt vanuit het perspectief van je klant/prospect. Hierdoor blijf je je focus houden, heb je een referentiepunt om nieuwe activiteiten wel of niet te ontplooien en heb je een basis voor de samenstelling van je doelen.

2. Doelen, uitdagingen en oplossingen

Wat wil jouw ideale klant? Wat weerhoudt hem? Hoe kan jouw product en/of dienst hem daarbij helpen? Wanneer je hier duidelijke antwoorden op kan formuleren, kan dat de basis zijn voor al je content (blog artikelen, whitepapers, ebooks, seminars, webinars, etc).

3. Sales en marketing op één lijn

De ontwikkeling van de buyer persona’s is een gezamenlijke activiteit van zowel accountmanagers als marketeers. De accountmanager kent zijn klanten persoonlijk en de marketeer heeft statistische data. Combineer dit en je hele bedrijf werkt naadloos samen om de beste klanten binnen te halen.

4. Erop uit

Wat is de beste plek om zichtbaar te zijn en nieuwe leads te vinden? Zijn mijn klanten actief op Facebook en Twitter? Of juist op Linkedin en YouTube? Moeten we actief zijn op fora, adverteren via Adwords? Er zijn zoveel mogelijkheden, dus moet je bij de beschrijving van je persona ook uitzoeken waar ze zich laten informeren?

5. Je website wordt een lead machine

Wanneer je je persona’s hebt ontwikkeld, ben je in staat om je content hier helemaal op af te stemmen. Wanneer je er meerdere hebt, zorg je er voor dat je voor elk persona gemakkelijk vindbare content hebt. Ook stem je je landingspagina’s af op de persona’s zodat de conversie optimaal is.

6. Tijd besparend

Wanneer je gebruik maakt van persona’s, hoef je niet meer lang te twijfelen waar je nieuwe blogpost over moet gaan. Je inspiratie haal je van Google Analytics. Je kijkt welke zoekwoorden het meest succesvol zijn per persona en je hebt je onderwerpen. Goed voor je SEO, goed voor je relevantie, goed voor je omzet, goed voor je huwelijk:-)

7. Normen en waarden

Omdat je nu precies weet wie je ideale klanten zijn en hoe jouw producten en/of diensten van waarde zijn voor hen, kan je deze termen perfect gebruiken om de kernwaarden van je bedrijf te formuleren. De klant staat immers centraal!