was successfully added to your cart.

Fijn dat je er bent! Geen tijd voor chitchat, want jij wilt zo snel mogelijk antwoord op de vraag: hoe schrijf ik een goed blog?

First things first: waarom ga je een blog schrijven? Een goed blog heeft vele voordelen; een constante stroom van verse content draagt namelijk bij aan verbeterde vindbaarheid in zoekmachines. Zo heb je dit blog tenslotte ook gevonden, right? Daarnaast kan een goed blog zorgen voor terugkerende bezoekers en uiteindelijk lead generatie. Maar hoe schrijf je dan een goed blog?

Weet voor wie je schrijft, focus op het onderwerp en toon je expertise

1)     Bepaal de doelgroep – Niets is zo belangrijk als het bepalen van de doelgroep van je blog. Zodra je dit hebt gedefinieerd, moeten de toon en inhoud van je tekst daar naadloos op aansluiten;

2)     Focus op het onderwerp – Hou te allen tijde het vraagstuk van de lezer centraal en schrijf je blog vanuit die gedachte. Dwaal dus niet af en vermijd verleidelijke zijsprongetjes naar irrelevante onderwerpen;

3)     Probeer in je artikel niet je product of dienst te verkopen.

4)     Laat zien dat jij dé expert bent – De lezer van je blog is op zoek naar informatie, zoals een tutorial over het schrijven van een blog 😉 Het is dus belangrijk om te laten zien dat je weet waar je het over hebt en die kennis kunt overdragen aan de lezer.

Begin met de hoofdzaken, schrijf ‘scanbaar’ en wees beknopt

blog content marketing hakaperoSchrijven voor het web is een heel ander speelveld dan andere tekstvormen. Bezoekers beslissen snel of ze de juiste website hebben gevonden en scannen dan door je blog heen om ASAP de benodigde informatie vinden. Zo kom je bezoekers van je blog tegemoet:

1)     Zet het belangrijkste bovenaan – Lezers van je blog willen snel weten of dit de informatie is die ze zoeken. Zorg er daarom voor dat direct duidelijk is wat het onderwerp van je blog is. Hiermee wek je tevens de interesse en hou je bezoekers op je site;

2)     Schrijf scanbaar – Webgebruikers scannen een tekst vaak alvorens deze volledig te lezen. Schrijf daarom korte alinea’s en hou je tekst overzichtelijk met behulp van heldere en aansprekende kopjes en tussenkopjes. Maak ook gebruik van opsommingen en benadruk kernwoorden in je blog, bijvoorbeeld door ze vet of cursief te maken;

3)     Schrijf beknopt – Voorkom ellenlange verhalen door je teksten to the point en krachtig te houden. Hou daarbij een actieve schrijfstijl aan en vermijd lange zinnen;

4)     A picture says more than a thousand words – Ondersteun je verhaal met behulp van afbeeldingen die relateren aan het onderwerp van je blog. Voeg ‘alt-images tags’ toe aan je afbeelding en gebruik daar je keywords in.

Maak je blog SEO-proof: verwerk keywords in je blog, werk met hyperlinks en gebruik social media

Natuurlijk erg goed dat je gaat bloggen, maar een blog is slechts zo effectief als de vindbaarheid ervan. Zo zorg je ervoor dat jouw blog ook lezers krijgt:

1)     Verwerk keywords in je blog – Zorg ervoor dat je de belangrijkste zoekwoorden, gerelateerd aan het onderwerp, definieert en in je blog verwerkt. Met welke woorden verwacht je dat je artikel gevonden wordt;

2)     Benut je website – Publiceer het blog op je website, zorg dat de URL aansluit bij het onderwerp en plaats links van en naar je overige artikelen;

3)     Spread the word – Gebruik je overige communicatiekanalen om je doelgroep te notificeren dat er een nieuw artikel klaarligt. Plaats een goede teaser op Linkedin, Facebook, Twitter en wellicht ook Snapchat en Instagram met een link naar je blog.

Vraag om feedback en voeg een call-to-action in

1)     Verzamel en koester feedback – Je lezer is minstens zo kritisch als jij en heeft gelukkig een ongezouten mening over je blog. Vraag daarom gerust om een reactie, daar word je alleen maar wijzer van;

2)     Zorg voor een call-to-action – Uiteindelijk wil je natuurlijk in contact komen met je doelgroep om te bekijken of je wellicht meer voor hen kunt betekenen. Zorg er daarom voor dat er een duidelijke en relevante call-to-action staat in je blog.  Dit kan leiden naar een contact formulier of wellicht heb je een whitepaper dat een verdieping biedt op je artikel. Verwijs daarna met een call-to-action.

Download hier onze checklists

Contact & meer informatie

Kun je je vinden in deze richtlijnen en/of heb je nog interessante aanvullingen? Deel deze gerust met ons via info@hakapero.nl.

Wil je meer weten over de voordelen van bloggen, wat de beste aanpak is en hoe Hakapero daarbij kan ondersteunen? Neem dan contact op met ons.