was successfully added to your cart.

Heb je wel eens een whitepaper gedownload in je leven? En hoe vaak had je daar écht iets aan?

We zijn het er allemaal over eens dat content marketing in toenemende mate een rol speelt in onze marketingmix. Het schrijven van inhoudelijke content en deze aanbieden aan een specifieke doelgroep kan jouw organisatie op de kaart zetten als een beauty mét brains. Niet heel gek dus dat de whitepaper in populariteit toeneemt. Helaas is het niveau van whitepapers niet altijd even hoog.

Een whitepaper van kwaliteit is namelijk een delicate vorm van leadgeneratie waarbij je objectieve en bruikbare informatie inzet om je doelgroep te verleiden tot het achterlaten van zijn contactgegevens. Tegelijk promoot je hiermee je expertise zonder direct je diensten aan te bieden. Uitdagend? Jazeker. Onmogelijk? Zeker niet.

In deze handleiding bieden we je de handvatten om een degelijk whitepaper te schrijven én in te zetten als succesvolle leadgeneratie tool.

De hamvraag: wat maakt een whitepaper goed?

Een goed whitepaper is een inhoudelijk document waarin waardevolle en diepgaande kennis wordt gedeeld. Je zet een specifieke uitdaging van jouw doelgroep af tegen een praktische oplossing bij voorkeur gesterkt door keiharde feiten en cijfers. Daarbij neem je te allen tijde een objectief standpunt in, bekijk je het vraagstuk vanuit de optiek van je doelgroep en vermijd je commerciële uitingen.

Om de lezer aan te spreken, moet je tot de lezer spreken. Om door te dringen tot je doelgroep is het belangrijk om te weten met wie je te maken hebt en je schrijfstijl daarop te laten aansluiten. Immers benader je een marketing manager niet op dezelfde manier als een financieel controller. Stel daarom profielen van je doelgroep op en werk zonodig buyer persona’s uit.

Naast een toegankelijke schrijfstijl is het ook belangrijk om de opmaak van je whitepaper overzichtelijk te houden. Maak gebruik van alinea’s, kopjes en afbeeldingen. Deze zorgen er tevens voor dat je whitepaper scanbaar, dus beter behapbaar, wordt

Cruciaal is dat je whitepaper het probleem van de lezer tot in detail behandelt en niet beperkt blijft tot de grote lijnen. Beantwoord de belangrijkste vragen van de lezer helder en uitvoerig gestaafd met cases en praktijkvoorbeelden, want het succes van een whitepaper valt of staat met de toegevoegde waarde die het kan bieden.

Wat is een whitepaper niet

Een whitepaper onderscheidt zich van overige marketingtools door het commerciële gehalte te beperken tot een minimum. Het is natuurlijk geen probleem om sporadisch je diensten te belichten, maar onthou dat een whitepaper geen brochure is waarin je uitgebreid kunt verhalen over je amazing producten en diensten tegen die zeer aantrekkelijke tarieven.

Hoe is een whitepaper opgebouwd

Een whitepaper is vaak een pdf file met een grootte van zo’n 10 pagina’s, afhankelijk van het onderwerp en de inhoud. In grote lijnen betekent het dat:

  • Je start met een goede samenvatting, zodat de lezer direct weet wat hij kan verwachten;
  • Je een goede en aansprekende inleiding schrijft wat dient als aanloop naar het onderwerp;
  • Je de uitdaging van de lezer duidelijk omschrijft en hierbij diepgang niet schuwt;
  • Je de lezer een concrete oplossing kunt aanreiken.

 

Nu je een globaal idee hebt wat de structuur wordt van het whitepaper, kun je gaan nadenken over een gedetailleerde opbouw van de tekst. Dat begint al bij de titel; een goede titel geeft in één oogopslag weer wat de strekking is van je whitepaper, maar moet ook nieuwsgierigheid opwekken. Bij een whitepaper over zoekmachine-optimalisatie kan een goede titel dus zijn: ‘10 simpele tips om uw website SEO-proof te maken!’.

 

Na een goede titel volgt een korte introductie van je organisatie en de producten en services die je biedt, gevolgd door een samenvatting van het probleem dat je wilt belichten. In de pagina’s daarna neem je de lezer mee de diepte in.  Je beschrijft uitgebreid de uitdaging en behoefte van je doelgroep en zet hier je cases, praktijkvoorbeelden en eventueel onderzoeksresultaten in.

 

Hierna bied je een gedetailleerde oplossing, bij voorkeur aangevuld met succesverhalen uit de praktijk. Dit is tevens hét moment om je eigen product of dienst onder de aandacht te brengen, uiteraard zonder in te boeten aan objectiviteit. Om je boodschap kracht bij te zetten, kun je visuele elementen inzetten, zoals afbeeldingen, grafieken en/of tabellen. De laatste pagina’s gebruik je om af te sluiten met een samenvatting, een sterke conclusie en een call-to-action.

Download hier onze checklist

 

Bijvoorbeeld…

Mediabedrijf Sanoma geeft met enige regelmaat whitepapers uit met daarin nuttige informatie over diverse onderwerpen zoals gadgets en elektronica. Sanoma slaagt er dan ook uitstekend in om objectieve informatie in een prettig leesbaar format te gieten:

het recept voor een whitepaper

Ook het Nationaal Cyber Security Centrum publiceert zo nu en dan whitepapers, waaronder een document over telewerken. Hoewel de boodschap ongetwijfeld van grote waarde is, raakt deze toch wat bedolven onder grote lappen tekst en een kleurloze schrijfstijl:

het recept voor een whitepaper

Het is dus niet alleen fundamenteel om je doelgroep te voorzien van relevante informatie, maar dit ook te combineren met een aangename schrijfstijl.

 

So, what’s in it for me?

Ondanks het feit dat je whitepaper niet dient als een basale reclamefolder, heeft het toch een hele duidelijke en nuttige functie. Door kosteloos waardevolle kennis te delen met jouw doelgroep profileer je jezelf namelijk als thought leader. En die status is niet uit te drukken in geld, figuurlijk gesproken dan. Want als jij eenmaal wordt gezien als de autoriteit binnen een specifiek expertisegebied, wordt de kans dat jouw doelgroep bij je aanklopt voor een oplossing aanzienlijk groter. Voeg daarom een goede call-to-action in waarmee de lezer contact met je kan opnemen voor meer informatie of een kennismaking.

 

Make some noise!

Nu we hebben vastgesteld dat leadgeneratie het uitgangspunt is bij het schrijven van een whitepaper, moet je op zoek naar manieren om bezoekers van je website daadwerkelijk te converteren tot leads. Een beproefde en effectieve manier is om een samenvatting van het whitepaper te plaatsen op je website en het volledige document pas vrij te geven nadat de bezoeker zijn contactgegevens heeft achtergelaten middels een formulier. Win-winsituatie toch?

 

Om je whitepaper actief te promoten kun je Social Media, zoals Twitter en Linkedin, inzetten. Schrijf korte teasers – maximaal 140 karakters voor Twitter – waarin je duidelijk de essentie van het whitepaper verwoord en ondersteun deze met een sprekende afbeelding. Maak van de belangrijkste woorden een #hashtag zodat ze opduiken in zoekresultaten. Neem tot slot een link op naar de webpagina waar het whitepaper te downloaden is en voilà, leads worden gegenereerd!

 

Hieronder een goed voorbeeld van een teaser op Twitter:

het recept voor een whitepaper

Tot slot

Je ziet het, een goed whitepaper heeft nog best wel wat om handen. Naast een krachtige inhoud en een overtuigende schrijfstijl, dien je jouw doelgroep bij de hand te nemen en met feiten en voorbeelden over te halen tot een actie. Niemand zei dat het makkelijk is, maar wanneer je erin slaagt een goed whitepaper te schrijven, zul je daar snel genoeg de vruchten van plukken!

 

Zijn er nog vragen?

Heb je nu genoeg informatie om zelf aan de slag te gaan met een whitepaper? Zoniet, staat Hakapero voor je klaar om overige vragen uitvoerig te beantwoorden. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie over whitepapers, copywriters, design of voor een vrijblijvende kennismaking.

HULP NODIG?

Download de checklist

en haal voortaan maximaal rendement uit je content

Download de checklist