was successfully added to your cart.

Dat autokopers zich eerst uitgebreid online oriënteren is inmiddels een open (auto)deur. Je website staat dan ook bol van aanbiedingen, voorraad auto’s en occasions waar je bezoekers naar hartelust doorheen kunnen browsen. Nu is het vaak zo dat veel potentiële kopers eerst een online taxatie aanvragen om deze informatie te gebruiken om hun budget te bepalen.

Hoe kan je er nu voor zorgen dat deze lead na de taxatie aanvraag zijn zoektocht naar een nieuwe auto op jouw site uitvoert? Ten eerste natuurlijk met een goed en competitief aanbod. Dat blijft zo. Maar met relevante content zul je je lead steeds weer verleiden naar je site te gaan en met de juiste calls-to-action stuur je hem vervolgens naar het aanbod dat het beste past bij zijn behoefte.

Wat maakt content relevant?

Content is relevant als het interessant is op het juiste moment voor de juiste persoon. Tja, dat is gemakkelijk gezegd, maar hoe weet je wat relevant is voor wie en wanneer? Als het een bestaande klant betreft, heb je (als het goed is) veel informatie voorhanden. Aanschaf en auto historie, after sales historie, gezinssamenstelling, leeftijd, etc. Maar wanneer het een nog onbekende lead betreft, zal je het moeten vragen.
Zo kan je in het taxatie formulier een extra vraag toevoegen: ‘Wat is de reden dat u nu op zoek bent naar een nieuwe auto?’ of ‘Wat is het belangrijkste kenmerk waaraan uw nieuwe auto moet voldoen?’ De één heeft een grotere auto nodig ivm gezinsuitbreiding, de ander juist een kleinere omdat de kinderen het huis uit zijn.

Segmenteren met Marketing Automation

20 content ideeen voor auto dealers segmentatieWanneer je een marketing automation tool gebruikt, kan je je doelgroepen uiterst precies segmenteren met deze gegevens.

Je stuurt deze segmenten elk een gepersonaliseerde email (dat kan op grote schaal) met een link naar het relevante artikel. De kans dat ze deze link volgen is vele malen groter dan bij een ‘one-size-fits-all’ nieuwsbrief. Aangezien je je content hebt afgestemd op een specifieke doelgroep kan je daar dus ook een call-to-action naar een relevant aanbod bij plaatsen.

Omdat je met een marketing automation tool ook kan volgen wat jouw leads op je website doen, zul je je succes blijvend vergroten door de conversies te volgen, te analyseren en verbeteren. Natuurlijk leer je zo ook je leads beter kennen; wat vinden ze wel interessant en welk merk/type auto bekijken ze vaker.

Lees ook: Marketing automation voor auto dealers

Welke content werkt goed?

20 content ideeen voor auto dealers winter voorbereidingOmdat je website al gevuld is met tijdelijke aanbiedingen, voorraad/demo auto’s en occasions, is het zinvol om ook advies aan te bieden waar klanten en leads écht iets aan hebben, zoals advies in in het aankoopproces of tips voor het goed onderhouden van de (bij jullie aangeschafte) auto. Daarnaast zijn er veel items te bedenken met een hoge amusementswaarde.

Onderhoudstips

Een eenvoudige manier om klanten richting je after sales afdeling te krijgen is door tips te geven en FAQ’s te posten die gerelateerd zijn aan onderhoud. Het laat zien dat je kunt optreden als kennispartner, en brengt  tegelijk een gevoel van transparantie en vertrouwen over. Een paar voorbeelden:

 

  1. Hoe controleer je je olie en hoe weet je wanneer je je olie moet verversen?
  2. Wat voor type koelvloeistof past bij jouw auto?
  3. Hoe check je of je banden voldoende spanning hebben?

 

Merk/type gerelateerd

  1. 5 functies die de meeste bestuurders van de {{merk_type}} nog niet hebben ontdekt
  2. Wat maakt de nieuwe {type} echt de moeite waard?
  3. Wat is de meest gekozen volgende auto voor {{merk_type}} rijders en waarom?

 

Aanschaf tips

  1. De voor- en nadelen van personal lease
  2. De voordelen van uitgebreide garantie
  3. Wanneer kies je voor een nieuwe en wanneer voor een tweedehands auto

 

Bestuurder Tips

  1. 10 gevaarlijke gewoontes die je maar moeilijk kan laten
  2. 12 veiligheidstips voor je zoon of dochter
  3. Hoe bespaar je geld bij het pompstation
  4. Hoe ga je goed voorbereid de sneeuw in
  5. 15 tips om goed voorbereid met je auto op vakantie te gaan

 

Over je dealership/merk

  1. Wat mag je van ons verwachten nadat je je auto hebt gekocht
  2. We stellen ons graag voor (met wie komt die klant in contact na aanschaf)
  3. Je hebt een nieuwe auto gekocht, wat gebeurt er dan totdat je hem kan komen ophalen?

 

Fun/Algemeen

  1. Mooie routesspectaculaire-autoroute
  2. Lokale evenementen/nieuws
  3. Leuke berichten over de sportclubs, goede doelen die jullie steunen. Bijvoorbeeld een wedstrijdverslag van de F-jes of een actie van een goed doel.

Zoals je begrijpt, zijn dit maar voorbeelden. De beste content komt vaak voort uit vragen van echte leads/prospects of klanten.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van Marketing Automation? Op deze pagina vind je alle ins & outs specifiek voor auto dealers!

Hoe dealers scoren met marketing automation

  •  Door website tracking weten verkopers precies wie in de markt is

  • Verkopers hebben inzicht in welke auto’s/modellen de klant daadwerkelijk interesse heeft

  • Het ‘lead to order’ traject wordt significant korter

  • Klanten ontvangen automatisch relevante aanbiedingen